Vleugels

Ik kon het niet laten
Al enige tijd staat er op mijn website: “Sinds haar verhuizing (september 2015) counselt zij uitsluitend nog (jong) volwassenen. Haar ervaringen met beelddenkende kinderen echter zal zij blijven inzetten tijdens het schrijven van blogs.”
Maar, ja, als vervolgens een moeder zo’n boeiend verhaal vertelt over haar dochter … Ik heb daarom besloten voor Isa een uitzondering te maken door haar eenvoudigweg als jongvolwassene te benaderen. (Zij moet nog 13 worden.)

Beelddenken: een bijzondere aanleg
En, dat besluit bleek allesbehalve onverstandig! Isa stond er op maar liefst drie dagen van haar Kerstvakantie te besteden aan de training voor beelddenkers om meer te gaan begrijpen hoe bijzonder haar aanleg is. En om daarmee zelfvertrouwen op te doen. En vooral ook om handvaten te krijgen om haar grote droom naderbij te zien komen om ooit veearts te worden.
Welnu, Isa’s eerste drie dagen training zitten er op en zij is met vleugels naar huis gegaan. De pauwenvleugels hierboven passen haar nu (een sjaal van een andere beelddenkster uit Kazachstan).

Hoe je zorgleerlingen vleugels geeft
Wat een enig meisje, een uiterst leergierig ‘klantje’ met ook nog eens een groot gevoel voor humor. Ze dronk hier alle verhalen op over beelddenken als een spons. Ze nam ook meteen al mijn aanwijzingen op en presteerde het daardoor om aan het eind van de tweede trainingsdag al halverwege het programma van dag drie te komen. Moeder vertelde dan ook dat Isa in de auto in slaap valt op de terugweg naar huis. In januari mag zij van school twee lesdagen spijbelen om hier de rest van het trainingsprogramma te kunnen afmaken.

Hoe je beelddenkers vleugels geeft die NIET dyslectisch zijn
Voordat zij met de training begon, schreef ik het onderstaande aan haar ouders:
Jullie dochter lijkt mij duidelijk een beelddenkster zoals de juf van de Vrije School al eerder aangaf. En, om dat te zijn, hoef je niet perse dyslectisch te zijn, ook al heeft ze last van problemen als:

-verwisselen van de s/c, v/w, b/d, m/n, u/v
-moeite met correcte zinnen
-vergeten van letters en woorden
-moeite met spellingsregels, de tafels en begrijpend lezen

Waaruit bestaat de training?
-Het opbouwen van haar persoonlijkheidje door haar geleidelijk aan te laten begrijpen waarin precies een beelddenkster zich positief onderscheidt van anderen.
-Het opnieuw ‘programmeren’ van het alfabet m.b.v. klei.
-Het aanleren van een nieuwe focus om letters beter van elkaar te onderscheiden, ze te onthouden en … ze precies zo op te schrijven als zij die heeft gekleid. Zij kan daardoor afkomen van haar schrijfangst.
-Een methode om beter begrijpend te lezen door in haar hoofd een “plaatje” te gaan zien na elk leesteken, om pas dáárna verder te lezen.
-Een ontspanningsmethode om heel snel stress op te vangen.
-Mindmapping om orde te scheppen in haar lesstof en huiswerk.

About Pien

In de zelfkenniswerkplaats van Pien helpt de zelfkennismethode (ZKM) op weg naar dichterbij
This entry was posted in Geen categorie and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *