Hoogbegaafdheid en beelddenken (2)

——————————————————————————————————————————————
NIEUWS: Vanwege grote belangstelling was er op de Volksuniversiteit te Zevenaar een tweede serie interactieve workshops over beelddenken. Ben je benieuwd naar de reacties van de deelnemers? Klik dan hier.—————————————————————————————————————————————–
Drie perfectionisten
Gisteren kreeg ik dit keramische meisje cadeau van mijn vriendin Els. Ik ben er erg blij mee. Want telkens als ik deze meid bij haar tegenkwam, schoot ik in de lach.
Eenmaal thuisgekomen vroeg ik me af wat zij toch zo krampachtig vasthoudt in die ogenschijnlijk lege handjes? Els vertelt dat dit haar worsteling is met perfectionisme. “Dat wil ik niet meer want ik doe daar anderen mee tekort. Het vanzelfsprekend verlangen dat anderen net zulk perfect werk maken als ik is niet eerlijk.”

Zo kwam ik kortgeleden ook Heleen weer eens tegen, altijd heerlijk. Weliswaar schelen wij 30 jaar, maar als we samen zijn is er altijd zoveel gespreksstof dat we tijd tekortkomen. Maar ja, we zijn ook allebei beelddenkers!
Heleen is een artistieke jonge vrouw die ooit tekenen als eindexamenvak uitkoos. Jammer genoeg doet ze er niets meer mee. “Omdat hetgeen ik wil uitbeelden niet spoort met wat er op papier komt.” Ai, alweer een beelddenkster met perfectionisme!

Heleen vertelde me het verhaal van haar kinderen. Vanaf het moment dat zoontje Jesse (7) schoolplichtig werd, ondervond hij er problemen. Hij vindt het lastig om aansluiting te vinden bij jongens van zijn leeftijd. Als de stof te makkelijk is of niet begrijpelijk wordt uitgelegd, verveelt hij zich. En hij blokkeert zodra hij het gevoel krijgt dat er druk wordt uitgeoefend. Omdat Jesse meestal goed is in rekenen vroeg zijn juf hem of hij mee wilde doen aan een rekenwedstrijd. Aanvankelijk reageerde hij heel enthousiast, maar toen hij het papier voor zich zag vol met sommen zonder uitleg haakte hij af. “Faalangst”, denkt Heleen.

Disharmonisch intelligentieprofiel
Omdat hij zo ongelukkig was, hebben ze hem laten testen en toen bleek hij hoogbegaafd te zijn. Met iets bijzonders. De zogeheten Wisc IQ-test die hij had gedaan, liet een zogenaamd ‘disharmonisch intelligentieprofiel’ zien met een grote kloof tussen zijn verbale intelligentie (130) en zijn zogeheten performale intelligentie (100). Hieruit lezen deskundigen dat zijn denken en redeneren in taal op een veel hoger niveau ligt dan zijn praktisch handelen. Dit verschil kan leiden tot grote frustratie en teleurstelling in eigen werk. Het kind is namelijk in staat de plannen die hij maakt op zeer hoog niveau uit te denken en te verwoorden. Maar, als hij deze plannen wil uitvoeren, stelt het resultaat hem teleur omdat het er anders uitziet dan hij in gedachten had. Lijkt Jesses verhaal niet opvallend veel op dat van zijn moeder?

Dotado, adviesbureau voor hoogbegaafdheid, vertelt dat zo’n disharmonisch intelligentieprofiel zeker niet ongewoon is, dat dit zelfs bij de de helft van alle hoogbegaafde kinderen voorkomt. De score namelijk van het performale IQ kan tijdens het testen worden gedrukt door:

Perfectionisme omdat het kind liever langzaam en netjes werkt dan snel en slordig
• Moeite om onder tijdsdruk te werken
• Een verminderd tijdsbesef (vooral bij jonge kinderen)
• Fijnmotorische onhandigheid

Heleen zoekt nu voor Jesse een school die beter past bij zijn aanleg. Over Eva, haar dochter, meer in het volgende blog.

En wat gaat Heleen nu doen met haar perfectionisme? Zij overweegt schilderles te nemen waar zij wordt uitgedaagd om tijdens het maakproces het concept in haar hoofd los te laten. Om dan in te gaan op de verrassingen die vanzelf ontstaan.

About Pien

In de zelfkenniswerkplaats van Pien helpt de zelfkennismethode (ZKM) op weg naar dichterbij
This entry was posted in Geen categorie and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *