Hoogbegaafdheid en beelddenken (3)

Wat een voorjaar, HEERLIJK!
Ik lees bij Loesje vandaag op mijn kalender: “Lentekriebels; ik ben een vroegbloeier.”

Toch zul je bij onze beelddenkers weinig vroegbloeiers aantreffen. Qua aanleg en ontwikkeling van hun brein vallen zij namelijk buiten het statistisch gemiddelde. Dus ondervinden zij problemen op school en worden zij vanzelf laatbloeiers. En dat gebeurt meestal pas nadat ze het onderwijs achter zich hebben gelaten.

Ook het zusje van Jesse (van het vorige blog) wordt op school niet voldoende uitgedaagd. Ze moet nog tien worden, maar toch moest Eva onlangs een keuze maken uit de middelbare scholen in haar omgeving. Vanwege haar hoge intelligentie zit zij namelijk al in groep 7. (De eind-Citotoets vindt tegenwoordig vervroegd in het jaar plaats waardoor zevende groepers in de winter al op zoek moeten gaan naar een school die hen leuk lijkt.)

Cultuur van gemiddelden
Eva heeft geen last van die ‘kloof’ waar we het in het vorige blog over hebben gehad. Haar honger naar kennis echter werd al vanaf de peuterspeelplaats getemperd omdat die niet paste in het programma. In groep 1 wist zij haar naam al te schrijven maar toch mocht ze geen letters leren. Omdat zij in een combinatieklas zat, pikte zij tijdens de klassikale lessen gelukkig toch zoveel op dat zij wat dat betreft aan haar trekken kwam. Even later verbood juf haar om 3D-huisjes te tekenen omdat dit pas in groep 3 aan bod zou komen.

Na haar eerste herfstvakantie heeft Heleen aangegeven dat dit meisje behoefte had aan meer. Maar juf vermaande Mama om thuis niet teveel uitleg te geven. “Laat haar toch kind zijn!” Het gevolg was dat Eva niet meer naar school wilde en dat het elke dag een drama werd om haar toch zover te krijgen.
In januari gaf haar eerste Cito-toets aan dat Heleen misschien toch gelijk had. Ze mocht zelfs de toets doen van groep 2. En nadat die score binnen was, kreeg zij toestemming om over te stappen van groep 1 naar groep 3. Eva werd beduidend zelfverzekerder en bleek de overstap zelfs op sociaal-emotioneel gebied goed aan te kunnen.

Gedemotiveerd
Maar helaas, na het aanvankelijk mooie begin is Eva in groep 7 haar motivatie kwijt geraakt om nog verder haar best te doen. Ze vindt school maar stom en saai. Heleen maakt zich nu grote zorgen dat dit meisje niet zal leren hoe zij straks op de middelbare school moet leren. Vanwege een goede vriendin wil zij niet van school veranderen en daarom zit er niets anders op dan naar goed voortgezet onderwijs te zoeken. Een school die haar voldoende uitdaagt en haar leert te leren.

Voor thuis heeft Heleen alvast een prachtige oplossing bedacht. Eva gaat namelijk super graag naar vioolles maar wil niet oefenen! Als ze vervolgens op les vastloopt is ze doodongelukkig.
Heleen bedacht in januari nu het volgende. Als Eva thuis elke dag viool oefent, verdient ze een sticker en bij 40 stickers heeft ze een super grote verrassing verdiend.
En dat werkte wonderwel! Als beloning kreeg zij in maart de kans om naar Lindsey Stirling te gaan, de beroemde Amerikaanse violiste, danser en performancekunstenares. Eva was helemaal verrukt! Als toegift hoorde zij ook nog haar verhaal hoeveel hindernissen deze vrouw heeft moeten nemen om haar droom bewaarheid te laten worden. Ook dat maakte diepe, diepe indruk.

Dringend advies
Heleen heeft een dringend advies voor leerkrachten: zet dit soort kinderen niet op de gang met verrijkingsstof! Zij voelen zich immers al zo alleen en anders. Maak dus die sociale kloof niet nog dieper!

About Pien

In de zelfkenniswerkplaats van Pien helpt de zelfkennismethode (ZKM) op weg naar dichterbij
This entry was posted in Geen categorie and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *