Reacties op “Hoe je zorgleerlingen vleugels geeft”

Als je een belangrijke boodschap te verkondigen hebt, is het handig als er een goede akoestiek is. Klank en nagalm heb ik nu gekregen op het digitale platform van HetKind.org waar mensen met elkaar in discussie kunnen gaan over het boekje: “Hoe je zorgleerlingen vleugels geeft en iedereen om hen heen; handreiking aan docenten”.

Een eerste reactie van een lezer kwam van een leraar Basisonderwijs die zopas voor een nieuwe groep kwam te staan, een combinatiegroep 5/6. En deze reactie gaat niet eens over zorgleerlingen (zoals ik het in wezen ook bedoeld heb)! Maar wel over vleugels, voorlopig nog slechts zichtbaar bij de enthousiaste schrijver van de e-mail. Hieronder enkele stukken hieruit (de kopjes zijn van mij):

Uitgaan van de kracht van leerlingen
“Uw boekje inspireert mij om uit te gaan van de kracht van leerlingen. Omdat ik de kinderen nog niet kende, heb ik eerst een uitgebreide kennismakingsronde georganiseerd waarbij elk kind een doorzichtig en speciaal versierd “Dit vind ik leuk!”-tasje kreeg. De opdracht erbij was dit thuis te gaan vullen met dingen waar hij of zij goed in is of leuk vindt. Hun presentatie gaf mij een prachtige inkijk in hun passies en talenten en daarmee heb ik nu het volgende project bedacht: ‘Een windmolen maken uit een wasmachine!’ met als specifiek doel dat de kracht van ieder individueel kind benut kan worden en het zelfvertrouwen kan worden gestimuleerd”.

Creatieve samenwerkingsvormen
“Met hun passies voor ogen, gaan we nu als klas een eigen windmolen maken én verkopen. Daartoe vragen we een witgoedzaak om een defecte wasmachine waar hij bepaalde onderdelen uit wil hebben. We halen die voor hem eruit, hij geeft ons daar geld voor en daarmee kopen we een afgeschreven fiets. Uit de witte zijkanten van de wasmachine zagen we wieken en we maken daar een windmolen van door de wieken te monteren op een fietswiel. Die bevestigen we op een draaibare as zodat hij in de lucht komt te staan en kan ronddraaien. Op het fietswiel zit een dynamo, enz.

Opdat ieder kind kan excelleren op zijn/haar eigen terrein, heb ik de volgende taken
bedacht. Hiervoor zijn nodig:
1. sleutelaars
2. computerdeskundigen (opzoeken op internet hoe windmolen werkt)
3. natuurteam: opzoeken waarom windmolens belangrijk zijn
4. knutselaars en technici (wieken maken en aansluiten van het dynamo)
5. tekenaars en schrijvers (handleiding maken windmolen / onderdelen wasmachine beschrijven/tekenen – samenwerken)
6. rekenaars en onderhandelaars (samen prijs van onderdelen vaststellen) – fietswiel / lashulp inkopen e.d.
7. catering: tijdens het project zorgen voor hapjes en drankjes voor de werkers
8. crea-team: beschilderen wieken
9. muziekteam: tijdens het project zorgen voor de sfeer
10. promotieteam: filmpje maken (dansje/muziekpresentatie) dat wordt gebruikt voor het showen van de windmolen aan de hele school en daarna voor de verkoop”

Verbondenheid creëren met en onder de leerlingen
“Met het bovenbeschreven project werk ik ook aan “verbondenheid creëren met en onder de leerlingen”, een andere insteek van uw boekje. Ik ben zoals u ziet nu al enthousiast aan de slag gegaan en ga er echt wat mee doen! Mijn complimenten over uw insteek. Ik vind u erg positief.”

Wat zullen ook de beelddenkers onder zijn leerlingen hier gelukkig mee zijn!

About Pien

In de zelfkenniswerkplaats van Pien helpt de zelfkennismethode (ZKM) op weg naar dichterbij
This entry was posted in Geen categorie and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Reacties op “Hoe je zorgleerlingen vleugels geeft”

  1. Jeanette says:

    Wat leuk om te lezen. Het moet een genot zijn om onderdeel te mogen zijn van zo’n klas die bruist van energie en waar iedereen vanuit zijn kwaliteit een belangrijke rol vervult. Fijn dat je boek brengt waar het voor bedoeld was. Vanuit nieuwsgierigheid en oprechte interesse ontstaan de mooiste verbindingen!

  2. Erica Mengede says:

    Wow!!! Wat een enthousiaste leraar! En wat fijn voor de leerlingen dat ze allemaal met hun eigen kwaliteiten hier mee aan de slag kunnen gaan 🙂 Hij zal nog wel eens versteld kunnen staan ………
    Pien: wat geweldig dat het zo gaat lopen: positiviteit hebben we nodig. Geweldig!

  3. Wat heerlijk dat je boekje dit bereikt. Ik hoop dat er nog veel van zulke reacties zullen volgen. Verplicht leesvoer voor de pabo’s zou ik zeggen.
    Beelddenken is al heel lang een ondergeschoven kindje en wordt vaak niet eens (h)erkend. Jammer, het kan zo veel leerlingen helpen om begrepen te worden!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *