Hoe je zorgleerlingen vleugels geeft

Een jaar is eraan gewerkt! Veel mensen hebben mij daarbij geholpen zoals Jeanette Tan, Joke de Bruijn en Jaap Bos. Maar nu is het zover dat dit pennenkind het levenslicht ziet! Nog heel eventjes wordt het onder de warmtelamp gekoesterd van uitgeverij ‘Graviant Educatieve Uitgaven’ in Doetinchem. De geboortekaartjes zijn al onderweg en de eerste kraamvisite vindt plaats op 16 september. Dit boekje, ik zal het maar verklappen, draagt een prachtige cover van de hand van Linde Ex. Het binnenwerk is even prachtig vormgegeven door Birgitta de Jonge. En, niet onbelangrijk, het is voor een schappelijk prijsje aan te schaffen: € 12,95.

Een ander leerstijl
Waar gaat het over in “Hoe je zorgleerlingen vleugels geeft”? Over hoe je bepaalde kinderen, pubers en studenten vleugels kunt geven zodra je in de gaten krijgt dat zij er een andere leerstijl op nahouden. Anders dan het merendeel van hun klasgenoten en anders dan waar de meeste docenten en onderwijsmethodes vanuit gaan. Dat geldt voor het hele onderwijs: het basis-, het voortgezet en het beroepsonderwijs. Dat deze leerstijl kenmerkend is voor ‘beelddenkers’ is bij de meeste docenten volkomen onbekend.
Veel leerlingen met leer- en/of gedragsproblemen hebben deze leerstijl en worden als ‘zorgleerlingen’ aangemerkt, gehinderd als ze zijn door dyslexie, dyscalculie of hoogbegaafdheid. Door hoogsensitiviteit, adhd, add of ass. Het reguliere onderwijs is thans verplicht hen passend onderwijs te bieden omdat de Wet passend onderwijs nu definitief is ingegaan. Daarom dacht ik er goed aan te doen een kleine handreiking te schrijven voor docenten omdat het niet zo ingewikkeld is als het lijkt als je die andere leerstijl als ingang neemt. Het is een heel praktisch boekje geworden voor de lessen van alledag. Het moest vooral ook een klein boekje worden (60 pagina’s) omdat docenten tegenwoordig behoorlijk overbelast zijn.

Een weg vol avonturen
Op zoek naar een geschikte uitgever heb ik zulke leuke avonturen beleefd! Twee reacties wil ik hier met jullie delen van twee mensen die het manuscript hadden doorgenomen.
Een reageerde met: “Ja, maar iedereen denkt toch zo? Wat is daar dan zo bijzonder aan?” Deze man moet dus zelf een beelddenker zijn, maar wist dat alleen nog niet! Dit antwoord stimuleerde mij wel heel bijzonder om de onderwijswereld te gaan vertellen dat dit fenomeen wel degelijk bestaat en dat dit veelal voor botsingen zorgt vanwege de andere leerstijl.
De andere reactie: “Maar als ik dan lees dat beelddenkers “creatief en origineel, visueel-ruimtelijk sterk, oplossingsgericht, bevlogen en speels, geestig, betrokken en artistiek én tegelijk denkend en voelend zijn”, dan krijg ik ter plaatse medelijden met de lineaire denker… Het lijkt nu een geschenk uit de hemel, als de leerkracht het maar herkent.” Dit is dus duidelijk de reflectie van een lineair denker!

Nu al heeft een HBO-opleiding in Rotterdam dit boekje op de boekenlijst gezet. Voor het nu aanvangende schoolseizoen, wel te verstaan!

“Hoe je zorgleerlingen vleugels geeft” komt op de markt precies voordat de Nationale OnderwijsWeek aanvangt! Ben je nieuwsgierig geworden? Klik dan hier en je zult daar nog meer te weten komen over dit boekje.

About Pien

In de zelfkenniswerkplaats van Pien helpt de zelfkennismethode (ZKM) op weg naar dichterbij
This entry was posted in Geen categorie and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *