Adviezen t.b.v. het voortgezet onderwijs (2)

Striptekenaar in de dop
Paul (12) heeft net het eerste kwartaal achter de rug van de brugklas Havo. De eerste maanden vond hij meer dan verschrikkelijk: ‘Mijn leven bestaat nu alleen nog maar uit school! Als ik ’s middags thuiskom, moet ik meteen weer uren huiswerk doen en dan blijft er niets meer over om iets leuks te doen!’

Paul houdt van dollen in de natuur, is een vergevorderd judoka, speelt een blaasinstrument en maakt heel geestige stripverhalen. Hij is ook dyslectisch en uitzonderlijk bewegelijk. In de onderbouw van de basisschool mocht hij tussendoor nog eens zijn enorme hoeveelheid energie botvieren door rondjes te rennen om de school. Maar vanaf groep 5 werd besloten dat hij ‘flink’ moest zijn en toen begon de ellende: veel teveel stilzitten en zijn stinkende best doen voor spelling met onvoldoende resultaat. Zijn school vond het niet nodig om hem te laten testen op dyslexie. Eigenlijk wilde hij niet meer verder leven.
Zijn ouders hebben hem daarna zelf laten testen en toen bleek dat hij ernstig werd gehinderd door een vergevorderd perfectionisme, naast dyslexie. Om van het eerste verlost te worden werd hij geholpen bij een speltherapeut. Vanwege zijn dyslexie kwam hij bij mij. Paul is mijn grote vriend geworden.

Mindmappen maken
Zijn moeder e-mailde me deze week: ‘We hebben onze eerste ouderavond gehad naar aanleiding van Pauls eerste rapport. Het gaat eigenlijk best goed, alleen heeft hij moeite met Engels en Nederlands. Hij krijgt steunlessen waar ze uitleg geven hoe hij het beste zijn huiswerk maken kan, eventueel met behulp van een mindmap.” Geweldig om te zien hoe deze jongen opbloeit!

Om goed te kunnen onthouden
Je hoeft niet te wachten om mindmaps te maken als kinderen in de brugklas zitten. Kinderen vanaf groep 3 blijken hier al heel eenvoudig mee te kunnen werken.
Maar wat veel professionals niet weten is dat je alle kinderen hiermee helpt, dus niet alleen de dyslectici! Ook die kinderen die zich het ‘lineaire denken’ van het onderwijs goed eigen hebben gemaakt, help je ermee. Het legt immers meer verbindingen in de hersenen waardoor de stof beter kan worden vastgehouden. Dit gebeurt door de rechter hersenhelft erbij te betrekken die op creatieve wijze omgaat met informatie door middel van associatie en verbeelding.

Op het internet kun je diverse links vinden naar digitale ondersteuning als je die nodig hebt. En mocht je als ouder de pech hebben dat niemand op de school van jouw middelbare scholier mindmapping aanleert, dan doe je het toch zelf!

About Pien

In de zelfkenniswerkplaats van Pien helpt de zelfkennismethode (ZKM) op weg naar dichterbij
This entry was posted in Geen categorie and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *