Adviezen tbv het VO (3)

gevangen voor een lift naar buiten

Gevangen op zolder
Het was weer zover dit afgelopen weekend!
In de kerstvakantie al hadden we ons heerlijk vermaakt met een speciaal soort valletje dat muizen vangt voor een lift naar buiten. (Nou ja, je moet wel eerst de trap af!)
Elk muisje markeerden wij vervolgens met acrylverf om zeker te weten dat we niet steeds hetzelfde exemplaar zouden vangen. Samen hebben we toen de gekste verhalen bedacht over deze uitgebreide ‘Acrylfamiel’, zoals wij ze noemden: kruipen ze terug, worden ze nu verstoten door dat kloddertje verf, enz. Verhalen verzinnen hoort nu eenmaal tot de leukste bezigheden van beelddenkers, evengoed bij de oudsten als bij de jongsten onder hen.

Nummer elf werd dus zondag gevangen na een lange, saaie januarimaand. Nou ja ‘saai’ alleen wat betreft het vangen van muizen. En toen belde een bezorgde moeder mij over haar diepongelukkige zoon.

Gevangen op school
Berend (13) is een hoogbegaafde, sensitieve beelddenker die na de kerstvakantie op school volkomen is vastgelopen. Hij zit in de tweede klas van het gymnasium, ziet lijkbleek, is doodop, eet slecht en is alle dagen misselijk. Hij kan zich niet meer concentreren en het lezen lukt ook niet meer. Berend kan slechts met grote moeite woorden geven aan zijn gevoelens van boosheid, wanhoop, verdriet en paniek:

Ik moet alleen maar luisteren op school!
Ik ben altijd te langzaam!
Iedereen hoeft minder te doen dan ik!
Ik wil niet blijven zitten omdat ik dan nog langer naar school moet!
Ik wil precies zo zijn als andere kinderen!

Op de basisschool viel hij al op in groep 2 waar hij zichzelf heeft leren lezen. In groep 4 had hij alle AVI-niveau’s achter zich gelaten. In groep 6 werd hij afschuwelijk behandeld door een leerkracht die zich werkelijk geen raad wist met het feit dat Berend zich verveelde in zijn klas. Hierna sloeg hij een klas over waardoor hij nu de jongste is in een klas vol puberende gymnasiasten.

Voor de rest vertoont hij ‘doorsnee’ beelddenkersgedrag: hij vindt maar moeizaam de juiste woorden, kan moeilijk lang aan een stuk luisteren, is langzaam, denkt via een totaalbeeld en niet via tussenstapjes zoals dat op school wordt vereist, kan moeilijk zijn gevoelens benoemen, heeft geen besef van tijd, is nooit klaar, houdt van geschiedenis vanwege de verhalen, van natuurkunde vanwege de proefjes, is dol op woordgrapjes en buiten spelen, heeft een ruime belangstelling, enzovoort.

Een lift naar buiten
Hoe zou Berends moeder deze jongen nu een lift kunnen geven naar buiten?
Samen bedachten we het volgende:

– Meld hem ziek en laat hem thuis op adem komen.
– Bereid hem voor op een andere school, niet omdat hij faalt maar omdat de school niet past bij hem.
– Bespreek de sterke kanten van het beelddenken: zijn snelle associaties, de verhalen en woordgrapjes, zijn gevoeligheid en speciale band met de natuur en met muziek.
– Zijn beste vriend zit in de brugklas van de Vrije School. Onderzoek of Berend zich daar beter thuis kan voelen.
– Lees over HSP (Hoog Sensitieve Personen), specifiek over hoog sensitieve jongens: ‘De sterke, gevoelige jongen; help je zoon een gelukkig, zelfverzekerde man te worden’ van T. Zeff.

(Wordt vervolgd)

About Pien

In de zelfkenniswerkplaats van Pien helpt de zelfkennismethode (ZKM) op weg naar dichterbij
This entry was posted in Geen categorie and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Adviezen tbv het VO (3)

  1. Erica Mengede says:

    Lieve Pien,
    Dank je wel voor je mooie stuk weer. Zo herkenbaar. Al weer.
    En wat doet mijn hart zeer als ik het begin lees van Berend. Ook: zo herkenbaar. Wij staan hier op dit moment voor de keuze naar een middelbare school voor onze zoon. Er wordt aan alle kanten aan je getrokken om maar een zo’n normaal mogelijke schoolkeuze te maken. Dus dat betekent: het advies van de leraren opvolgen. Tja….. daar wringt de schoen, want hoewel hij een echte Hollandse stoere, sterke en gevoelige jongen is, gaat het niet allemaal zo als bij de ‘normale’ leerling (sorry voor de uitdrukking). Zoals……
    ” Ik moet alleen maar luisteren op school!
    Ik ben altijd te langzaam!
    Iedereen hoeft minder te doen dan ik!
    Ik wil niet blijven zitten omdat ik dan nog langer naar school moet!
    Ik wil precies zo zijn als andere kinderen!”

    Weet je: we laten ons hart spreken en volgen niet de standaard wegen. En wat nog veeeeel belangrijker is: laten hem zelf uitspreken wat hij erbij voelt op de open dagen. En of het goed voelt om hier de komende jaren te zitten. Zodat de passende school gekozen wordt.

    • Pien says:

      Lieve Erica,

      Dank je wel voor je snelle reactie en het feit dat jij weer zoveel herkent! Laten we ons blijven inzetten voor deze fantastische kinderen die leerkrachten tegenover zich krijgen die er niets van snappen en er ook niets over hebben gehoord. Mijn boekje: “Hoe je zorgleerlingen vleugels geeft; verhalen uit de praktijk” is nog steeds in beeld. Ik werk er hard aan en ben er steeds meer van overtuigd dat dit zal voldoen in een grote behoefte! Hopelijk komt het deze zomer klaar.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *