Intuïtief

Het voelt goed of niet
Soortgenoot beelddenkers zullen het meteen herkennen: iets voelt goed of niet. Een tussenweg is er niet.
Toen onze zoon 9 jaren jong was kwam hij kennismaken met een gitaarleraar. Wachtend in de gang voelde het al niet goed. Je hoeft bij zo’n jong beelddenkertje dan niet aan te komen met argumenten om het toch maar te proberen. Ook niet bij oudere overigens. Je kunt maar beter op zoek gaan naar een andere leraar.

Ik kan me niet herinneren dat ik er, met die snelle inschatting van mensen, ooit helemaal naast zat. Maar misschien geldt dit alleen voor sensitieve beelddenkers zoals ik. Het zou daarom interessant zijn wanneer jij, lezer van dit blog, je ervaring met ons zou willen delen, onderaan deze pagina.

Speelsheid en dynamiek
Volgens mij heeft die sterke intuïtie van beelddenkers te maken met hun aangeboren breinvoorkeur. Zij behoren tot de zogenaamde “right side brained people”. Het rechter brein zorgt ondermeer voor de zintuiglijke informatie, associaties, ruimtelijk inzicht, fantasie, kleur- en ritmebeleving. Als deze informatie nu wordt gecombineerd met andere, leidt dit soms tot een intuïtief aanvoelen.

Het merendeel van de mensen in onze westerse wereld heeft een breinvoorkeur voor links. Hiermee bieden zij de maatschappij orde en regelmaat. De beelddenkers schenken speelsheid en dynamiek.

De kunst van het improviseren
Omdat de “rechts gebreinden” hun specifieke informatie gelijktijdig opdoen verstaan veel beelddenkers de kunst van het improviseren. Op velerlei praktische terreinen. Bij het aanleren echter van geordende, lineaire taken kunnen zij niet op hun intuïtie vertrouwen en raken daarin vaak gestrest.

Zo kwam Saartje (15) laatst bij me, een getalenteerd meisje dat, ondanks haar dyslexie, een echte boekenwurm is geworden. Nu zoekt ze een passende manier om het muzieknotenschrift te leren lezen.

Tekenen, pianospelen en drummen zijn haar passies. Op YouTube hoort ze een melodie, kijkt naar de vingerzettingen, probeert het vervolgens zelf uit. Zo maakt zij muziek. Niet toevallig gaat haar voorkeurmanier van leren daarom via visuele beelden, klanken, ritme en beweging.

Met haar zoekend uitproberen op de piano legt ze nu verbinding tussen de muzieknotatie en haar improvisatietalent. Verder maakt ze veelvuldig gebruik van associaties. Tijdens het tekenen van de G-sleutel voelt ze bijvoorbeeld de vloeiende beweging van een balletdanseres. Bij die van de F-sleutel de beweging van een Ierse volksdanser. In de dubbele punt ervan voelt ze een danssprongetje.

Saartje vindt het leerproces hiervan niet alleen superleuk, ze is ook super gemotiveerd. En het gaat vet goed!

Wachtwoorden onthouden
Op dezelfde manier kun je als beelddenker ook ellendige wachtwoorden instuderen. Doe dit vooral speels, met associaties en zet daarbij minstens drie zintuigen in.

Hoe onthoud je nu deze wachtwoorden?
Tja! Dat is nu juist ons zwakke punt. Bewaar ze daarom toch maar goed in een schriftje. Want met dit soort taken schiet ons geheugen regelmatig op zwart. Tenzij je ze voortdurend blijft gebruiken!

Ook Saartje zal haar nieuw verworven vaardigheid moeten blijven oefenen. Als ze tenminste wil voorkomen dat alles weer vervliegt voordat ze zich aanmeldt bij de Rockacademie.

Volgende hoofdstukken: 25.Spiritueel, 26.Inspirerend, 27.Betrokken, 28.Gevoelig voor schoonheid, 29.Veelal bescheiden, 30.Verhalenverzamelaar

About Pien

In de zelfkenniswerkplaats van Pien helpt de zelfkennismethode (ZKM) op weg naar dichterbij
This entry was posted in Geen categorie and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *