Hoe je zorgstudenten vleugels geeft

Brief aan Jacob
Ha die Jacob!
Je stelde de vraag, naar aanleiding van het lezen van mijn boekje: „Is er een verband tussen beelddenken, creativiteit, zorgbewust zijn, en leerstijl?”
JAZEKER. In de rechter hersenhelft zitten nu juist precies deze dingen die je noemt. En dat deel van ons koppie schijnt bij beelddenkers nu eenmaal actiever te werken dan bij de meeste mensen. De lineaire denkers denken meer met behulp van de andere hersenhelft die analytischer is, systematischer en volgordelijk. Én, uitermate belangrijk, die zich bewust is van tijd! Vandaar het veel voorkomende uitstelgedrag bij beelddenkers. Bij hen zorgt een deadline altijd voor stress. En daar loop je toch voor weg, niet? Dat is verstandig, gezien de stress en de ermee gepaard gaande negatieve emoties. Maar onverstandig, gezien de ‘timeline’ van een studieprogramma. Bij Adhd’ers speelt ook nog een chemisch stofje een rol. In dat koppie gaat dat goedje pas ‘spuiten’ op het moment dat ze bijna wegglijden over de richel van de afgrond. Alleen dan komen ze vaak pas in beweging!

Jouw ‚zorgbewuste’ studenten kiezen een zorgberoep omdat zij empatisch sterker besnaard zijn dan anderen. Dat is ook weer een stukkie hersenactiviteit dat rechts in dat koppie zit. (Overigens niet bij alle beelddenkers, denk aan onze autisten).

Studievertraging
Je schrijft over uitstelgedrag dat bij studenten een groot probleem vormt, dat volgens onderzoek zelfs verantwoordelijk is voor ca. 60-80% van alle studievertraging en afgebroken studies. Je vraagt je daarbij af: „Zou dat bij beelddenkers meer voorkomen, omdat ze eerder het overzicht verliezen over verbale leerstof?” Ik denk dat je dat goed ziet! Daarom zijn beelddenkende studenten enorm geholpen bij een studiemaatje. Of een coach die hen dat broodnodige overzicht biedt. Want hoe krijgen ze anders structuur in die grote lappen tekst die ze telkens moeten inleveren? Zonder hulp verdrinken veel beelddenkers in details en het verlammende gevoel dat het nooit genoeg is.

Acceptatie communiceren
Maar als ze een Jacob tegenkomen als docent die begrijpt hoe zij in elkaar zitten, dan is er werkelijk veel gewonnen! Jij laat hen in hun waarde en accepteert hen zoals ze zijn. Fantastisch, dat is wat mijn lieve grootmoeder deed en de reden dat ik haar op de allereerste bladzij van mijn boekje noem. Dit is van onschatbare waarde omdat deze studenten zelf verschrikkelijk twijfelen aan zichzelf. Zij begrijpen echt niet waarom medestudenten die dingen wel klaar krijgen en zij niet. Zij wéten niet dat zij anders in elkaar zitten en voelen zich al heel gauw losers of niet intelligent genoeg. Teveel beelddenkers ontwikkelen hierdoor een burn-out.
Maar van jou leren ze dat zij goed zijn zoals ze zijn. Maar ‘gewoon anders’: beelddenkers die er van nature nu eenmaal een andere leerstijl op na houden. Dat alleen al te weten, kan studenten vleugels geven!

Zelfacceptatie
Het is mijn vaste overtuiging dat beelddenkers een toegevoegde waarde hebben voor de wereld, mits zij hun anders-zijn leren accepteren. Want dan pas brengen zij hun kwaliteiten in het zicht. Dit is wel een groeiproces, dat mijzelf zestig jaren heeft gekost, als laatbloeier. Oké, beter laat dan nooit, niet?

About Pien

In de zelfkenniswerkplaats van Pien helpt de zelfkennismethode (ZKM) op weg naar dichterbij
This entry was posted in Geen categorie and tagged , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *