Hoe meet je Beelddenken

Voordat ik de vraag beantwoord hoe je Beelddenken meet, lijkt het me goed eerst een andere te stellen: waarom zou je überhaupt een etiket moeten willen?
Tja, dat heeft ook alleen maar nut als kinderen (en andere mensen, soms grote) in de problemen zitten. Dan kan een stempel als dat van Beelddenken zorgen voor een positiever zelfbeeld. En dit kan van onschatbare waarde zijn na talloos opgedane frustraties.

De benaming Beelddenken verwijst niet naar een stoornis, maar naar een bijzondere aanleg. Een aanleg waarbij voornamelijk wordt gewerkt met de rechter hersenhelft. Terwijl zowel het onderwijs als de maatschappij hoofdzakelijk werken met de andere helft. En dat botst dan veel en heftig!

Bijzondere mensen, bijzondere moeilijkheden
Bijzondere mensen ontmoeten vaak bijzondere moeilijkheden, soms al vroeg.
Neem nu Fransje uit het vorige hoofdstuk. Zij roept bij haar collega’s jaloezie op vanwege haar fantastische avonturen die ze, smeuïg verpakt, aan haar leerlingen voorschotelt. Nu twee nieuwe leidinggevenden zijn aangetreden, is het bij haar op school hommeles.

Beelddenkers hebben vaak last van een beperkt werkgeheugen. Dit maakt onzeker en zorgt voor stress, soms ook voor schaamte. Faalangst en perfectionisme liggen dan algauw op de loer.
Sommige beelddenkers zijn sociaal wat onhandig met alle gevolgen van dien. Andere lijden weer aan leerproblemen of kunnen gewoonweg niet stilzitten.
En wat veelal verborgen blijft: veel beelddenkers hebben het moeilijk thuis. Ofwel vanwege een van de ouders, ofwel vanwege een broer of zus. Niet zelden spelen daar dingen die een zware wissel trekken op het kind.

Een meetinstrument voor kinderen

Een wereldspel Ojemann

Nel Ojemann heeft enige tientallen jaren geleden een meetinstrument ontwikkeld voor kinderen (tot het 15de jaar) en wetenschappelijk getest. Naast dit zogenaamde Ojemann Wereldspel wordt het niveau van een aantal schoolvakken getoetst. Een gesprek met de ouders zal uitsluiting moeten geven over eventuele opvoedings- of persoonlijkheids-problemen als oorzaak van de leerachterstand. Uit dit onderzoek kan dan de conclusie worden getrokken of het kind al dan niet een beelddenker is, mits het 10 jaar is of ouder. Jongere kinderen krijgen het predicaat “risicoleerling” omdat zij op die leeftijd nog sterk in ontwikkeling zijn.

Dertig positieve criteria
Vanaf het 15de levensjaar volstaat dit spel echter niet meer als extra meetinstrument en worden andere criteria gehanteerd. In dit verband wil ik nog even wijzen op de dertig criteria die de eerste hoofdstukken vormden van dit blog.

Om enkele te noemen: beelddenkers zijn gevoelig voor schoonheid, sociaal betrokken en vaak inspirerend. Ze hebben over het algemeen een sterke intuïtie en zijn energiek en grappig. Ze zijn verder avontuurlijk en echte doorzetters. Naast hun praktische instelling, vallen ze op door een bijzondere liefde voor hun huisdier. Ze zijn sfeergevoelig, vaak impulsief, speels en nieuwsgierig. Het zijn opvallend gevoelige mensen die ook altijd bezig zijn. Hun creativiteit en snelheid springen vaak meteen in het oog. Tot slot zijn het dromers en associatief denkers met een opvallend beeldend taalgebruik. En wat misschien het meest in het oog springt, dat is hun bevlogenheid!

About Pien

In de zelfkenniswerkplaats van Pien helpt de zelfkennismethode (ZKM) op weg naar dichterbij
This entry was posted in Geen categorie and tagged , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *