Doorzetter

Aan zijn plafond
Lange tijd wist Luc niet beter dan dat hij dom was. Met het leren lezen, schrijven en rekenen zat hij algauw aan zijn plafond, oordeelde de lagere school. Zijn moeder kwam het begrip dyslexie pas vele jaren later tegen. Luc was 45 toen hij bij me kwam om te leren spellen. Een beetje lezen had hij zich inmiddels zelf al aangeleerd.

Vechtersbaas
Vanaf de vijfde klas van de lagere school ontpopte hij zich langzamerhand tot een onhandelbare jongen. Ook de LTS werd een ramp. Om zijn leerplicht uit te zingen moest hij naar de huishoudschool, “want daar zijn geen jongens om mee te vechten”, aldus een leerplichtambtenaar uit die tijd. Als hij zich maar koest hield achterin de klas, hoefde hij niets te doen. De meisjes vonden hem er wel erg leuk, toch kwam het zover dat Luc zijn schoolcarrière afsloot als bijzonder laaggeletterde.

In de periode erna vond zijn opgekropte frustratie een uitweg in een groep Molukse jongeren. Daar is hij pas echt een vechtersbaas geworden.

Ommekeer
Op een zeker moment kreeg Luc door dat hij zich daar op een heilloze weg begaf en meldde zich aan bij een opleiding tot vrachtwagenchauffeur. Pas toen is hij een eigen handschrift gaan ontwikkelen om woorden van het bord te kunnen overschrijven. Lange tijd heeft hij als internationaal vrachtwagenchauffeur door Europa gezworven en van die vrijheid genoten. Dit werk heeft hem ook rustiger gemaakt, zo vertelde hij.

En toen ontmoette hij zijn vriendin Margot met Janna, haar kindje van amper een jaar. Omwille van deze twee is hij overgestapt op de binnenlandse vracht.
Toch kon hij daar zijn ei niet kwijt en schreef zich in bij een stukadoorsopleiding. Als zzp’ er vindt hij het nu heerlijk om ambachtelijk bezig te zijn, te kunnen werken met zijn handen.

Een gezond gevoel van eigenwaarde
“Mijn vriendin met twee academische titels heeft in haar hele leven nog geen euro verdiend. Mij is dat nog altijd goed gelukt.” Dit is vanwege zijn perfectionisme, denkt hij. Hij werd een goede chauffeur en stukadoor, ook omdat hij leergierig is en altijd kritisch kijkt naar zijn eigen werk.

Hij heeft in de training intussen goed leren spellen omdat hij, zoals hij het zelf uitlegde, geleerd heeft om tijdens het schrijven andere beelden in zijn hoofd weg te zetten. Daarnaast heeft hij elders met succes therapie gevolgd om de laatste restjes agressie kwijt te raken. “Ik zag in mijn fantasie vaak zoveel beelden van dreigende situaties dat ik er maar vast als eerste oppepte.” Daar heeft hij ook geleerd om zijn emoties onder woorden te brengen. Margot vertrouwde hem onlangs toe dat zij met hem vaak betere gesprekken kan voeren dan met menigeen die ze heeft leren kennen op de universiteit.

Janna (inmiddels 16) zei laatst tegen hem: “Pappa, ik denk dat ik later ook kinderen ga adopteren omdat ik met jou zo’n verschrikkelijk goede band heb!” Hierbij doelde zij niet alleen op Luc als pleegvader, maar ook op Luc’s eigen adoptieouders die hem ooit (als half-Molukse baby) liefdevol in hun gezin hadden opgenomen.

Wat een doorzetter, niet?

Volgende hoofdstukken: 19.Avontuurlijk , 20.Uitgesproken, 21.Inventief, 22.Grappig, 23.Energiek, 24.Intuïtief, 25.Spiritueel, 26.Inspirerend, 27.Betrokken, 28.Gevoelig voor schoonheid, 29.Veelal bescheiden, 30.Verhalenverzamelaar

About Pien

In de zelfkenniswerkplaats van Pien helpt de zelfkennismethode (ZKM) op weg naar dichterbij
This entry was posted in Geen categorie and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *