Contextdenker

Van de rand af kieperen
Als je een tekening wilt maken, zorg je eerst dat je weet waar de rand van het papier zit. Zo niet, kiepert uiteindelijk je tekening van de rand af. Dat bedoelen we met het woord contextdenken, iets zien in zijn samenhang.

Een beelddenker heeft dit “randje” extra nodig, dus het overzicht over het geheel van gegevens. Hij is immers behoorlijk opmerkzaam, ziet alles, en dat ook nog meestal in één oogopslag. Misschien is het hierom dat veel beelddenkers geneigd zijn tot een zeker perfectionisme. Voeg hier nog wat faalangst aan toe en het plaatje is compleet.

Globaal lezen
Tegelijk heeft een beelddenker een natuurlijke voorkeur om de dingen eerst globaal waar te nemen vanuit het totale beeld, voordat hij overgaat naar de details. Allemaal activiteiten die worden geactiveerd vanuit zijn sterk ontwikkelde rechter hersenhelft.
Zo leest een volwassen beelddenker de krant eerst koppensnellend, slechts even stilstaand bij die onderwerpen die hem echt interesseren. Pas daarna leest hij wat meer gedetailleerd.

Sterke behoefte aan structuur
Het sterk associatieve denken van de beelddenker, zijn gehak-op-de-tak, koppelt het ene beeld voortdurend aan het andere. Hij heeft om deze reden vaak veel woorden nodig om zijn punt te maken en weet over de vreemdste dingen uit te weiden. De rode draad vasthouden is, vooral voor de jonge beelddenker, echt een moeilijke opgave. Zijn kamer opruimen is vaak een ondoenlijke taak. Help hem hierin even op weg, maak dus samen een begin van ordening, en hij zal je werkelijk dankbaar zijn.

Woordjes stampen
Neem nu die lange rijtjes woordjes die op de middelbare school moeten worden ingestudeerd. Het korte termijngeheugen van de beelddenker laat hem dan gewoonweg in de steek. Komt hij echter een onbekend woordje tegen binnen de context van een verhaal, dan zal hij juist beter en eerder dan anderen begrijpen wat de schrijver bedoelt.

Losse feiten, namen en spellingregels onthouden
Hetzelfde probleem van onthouden heeft hij bij het leren van losse feitjes, plaatsnamen en spellingregels. Koppelt de beelddenker hier nu een zelf ervaren gebeurtenis aan vast en liefst een grappige anekdote, dan zal hij deze losse gegevens kunnen vastleggen in zijn lange termijngeheugen.
En horen spellingregels vaak niet tot de meest onsamenhangende afspraken die mensen kunnen bedenken vanwege de ontelbare uitzonderingen hierop?

Einstein kende de tafels niet uit het hoofd
Er gaat een verhaal over Einstein die ooit eens zou hebben verteld dat hij de tafels van vermenigvuldiging niet uit zijn hoofd kende. “Maar”, voegde hij hier aan toe,”ik ben wel een van de weinigen die hier erg goed mee kan werken!”
Over contextdenken gesproken!

Volgende hoofdstukken: 6.Snel, 7.Soms talig, soms niet, 8.Creatief, 9.Altijd bezig, 10.Gevoelig, 11.Nieuwsgierig, 12.Speels, 13.Impulsief, 14.Tijdloos, 15.Sfeergevoelig, 16.Verbonden met de natuur, 17.Praktisch, 18.Doorzetter, 19.Avontuurlijk , 20.Uitgesproken, 21.Inventief, 22.Grappig, 23.Energiek, 24.Intuïtief, 25.Spiritueel, 26.Inspirerend, 27.Betrokken, 28.Gevoelig voor schoonheid, 29.Veelal bescheiden, 30.Verhalenverzamelaar

About Pien

In de zelfkenniswerkplaats van Pien helpt de zelfkennismethode (ZKM) op weg naar dichterbij
This entry was posted in Geen categorie and tagged , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *